Studi Partisipasi Siswa Dalam Kegiatan OSIS Sebagai Pembelajaran Kewarganegaraan Di SMA Negeri 3 Mataram

Authors

  • Sri Ayu Esti Ningsih Jurusan Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, Universitas Mataram, Indonesia.
  • Vivi Silvia Paramitha Jurusan Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, Universitas Mataram, Indonesia.

Keywords:

Partisipasi Siswa, OSIS, Pembelajaran Kewarganegaraan, Pendidikan Karakter, SMA Negeri 3 Mataram

Abstract

This study aims to examine student participation in Intra-School Student Organization (OSIS) activities as a form of civic education at SMA Negeri 3 Mataram. OSIS serves as a platform for character development and a means to actualize democratic values, responsibility, and social skills that are essential in shaping active and responsible citizens. The research employed a descriptive qualitative approach with data collection techniques including observation, in-depth interviews, and documentation. The subjects of the study included OSIS board members, students actively involved in OSIS activities, OSIS supervising teachers, and the vice principal for student affairs. The findings indicate that student involvement in OSIS activities provides real-life experiences in practicing civic values such as leadership, decision-making, cooperation, and tolerance. OSIS activities also offer students opportunities to understand their rights and responsibilities as members of the school community, in line with the principles of civic education. However, it was found that the level of student participation is still influenced by individual motivation, school environment support, and understanding of OSIS's role as a medium for non-formal learning. Therefore, there is a need to strengthen the role of OSIS within the hidden curriculum to maximize the function of civic learning through active and sustainable student participation.

References

Aulia, N., & Suharto, A. (2023). Implementasi nilai-nilai demokrasi melalui organisasi Siswa intra sekolah. Jurnal Pendidikan dan Kewarganegaraan, 13(1), 45–58.

Hapsari, N., & Widyastuti, E. (2021). Pendidikan karakter melalui kegiatan ekstrakurikuler di sekolah menengah atas. Jurnal Pendidikan Karakter, 11(2), 223–234.

Kurniawan, D. (2020). Pengembangan soft skills Siswa melalui organisasi OSIS. Jurnal Ilmu Pendidikan, 26(1), 31–42.

Mulyani, E., & Rochman, C. (2021). Persepsi Siswa terhadap peran OSIS dalam membentuk karakter. Jurnal Psikologi Pendidikan, 8(2), 105–117.

Mustika, D. (2021). Partisipasi Siswa dalam kegiatan OSIS dan implikasinya terhadap pendidikan kewarganegaraan. Jurnal Civic Education, 7(1), 56–69.

Nasution, H. (2023). OSIS sebagai instrumen pembelajaran demokrasi: Studi kritis manajemen organisasi Siswa. Jurnal Kependidikan, 15(1), 87–99.

Nurdin, R. (2020). Pembelajaran kewarganegaraan berbasis pengalaman dalam kegiatan ekstrakurikuler. Jurnal Pendidikan Sosial, 9(1), 1–10.

Prasetyo, A., & Dewi, S. (2022). Penguatan pendidikan karakter melalui OSIS di sekolah menengah atas. Jurnal Pendidikan Karakter, 12(1), 89–101.

Rahmawati, I., & Fitria, S. (2021). Pengembangan nilai-nilai kewarganegaraan melalui OSIS. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 10(2), 144–157.

Rahman, T. (2023). Analisis fungsi OSIS dalam pembelajaran kewarganegaraan di SMA. Jurnal Pendidikan Demokrasi, 5(1), 23–34.

Rohmat, H., & Yuniarti, D. (2022). Peran guru pembina dalam meningkatkan partisipasi Siswa dalam OSIS. Jurnal Manajemen Pendidikan, 10(3), 179–191.

Saputri, N., & Suparno, H. (2020). Kegiatan OSIS sebagai media pembelajaran PPKn. Jurnal Inovasi Pendidikan, 12(1), 49–61.

Setiawan, A. (2021). Kurikulum tersembunyi dan pembelajaran karakter dalam organisasi Siswa. Jurnal Teori dan Praktik Pendidikan, 6(2), 133–147.

Siregar, M. (2019). Pengembangan kompetensi sosial Siswa melalui OSIS. Jurnal Pendidikan Sosial, 8(2), 121–132.

Utami, P., & Lestari, M. (2022). Pembelajaran kontekstual melalui partisipasi dalam organisasi sekolah. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 14(1), 66–78.

Anshari, D., & Pramono, E. (2021). Pengembangan demokrasi sekolah melalui organisasi siswa intra sekolah. Jurnal Pendidikan Karakter, 11(1), 76–89.

Arifin, Z., & Lubis, F. (2020). Peran kegiatan OSIS dalam pembentukan karakter kepemimpinan siswa. Jurnal Kependidikan, 9(2), 102–115.

Fitriyani, S., & Surya, H. (2020). Pembelajaran kewarganegaraan berbasis kontekstual melalui organisasi siswa. Jurnal Pendidikan Sosial, 7(1), 33–47.

Putri, R., & Wijayanti, T. (2021). Nilai-nilai kewarganegaraan dalam kegiatan organisasi siswa intra sekolah. Jurnal Civic Education, 10(2), 121–133.

Rohman, M., & Lestari, D. (2019). Pengaruh motivasi dan dukungan lingkungan terhadap partisipasi siswa dalam OSIS. Jurnal Psikologi Pendidikan, 8(3), 211–224.

Siregar, A., & Ahmad, B. (2020). Pelaksanaan pemilihan OSIS berbasis demokrasi di sekolah menengah. Jurnal Pendidikan Demokrasi, 6(1), 44–58.

Sulastri, M., & Nurhayati, T. (2019). Budaya demokrasi dalam organisasi siswa intra sekolah. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 8(1), 15–27.

Downloads

Published

2025-05-02